אנמיה אצל ילדים

אנמיה אצל ילדיםמחלת האנמיה מוגדרת כרמה נמוכה של המוגלובין בדם מתחת לרמה הנורמאלית המוסכמת בהתאם למגדר, לגיל ולמצב הבריאותי של הנבדק.

האנמיה היא מחלה שכיחה בקרב ילדים ויכולה לנבוע ממגוון רחב ביותר של סיבות. עם זאת, באופן גס ניתן לחלק את כלל הגורמים לאנמיה בקרב ילדים לשתי קבוצות מרכזיות להלן:

הגורם השכיח ביותר להתפתחות של אנמיה בקרב ילדים הוא מחסור בברזל ולמעשה עשרה אחוז מהפעוטות בין גיל שנה אחת לשלוש שנים סובלים מאנמיה על רקע זה.

יש לציין כי הגורם לכך שנוצר מחסור בברזל בקרב אוכלוסייה זו הוא שכמות הברזל בפורמולות שניתנות לפעוטות ולתינוקות אינה מספיקה לצרכי ההתפתחות והגדילה ובנוסף לכך, איכות הספיגה של הברזל בתחליפי החלב נמוכה פי שתיים עד שלוש מאיכות הספיגה של הברזל שמצוי בחלב האם.

מה הם הגורמים לאנמיה בילדים?

לצד הגורם המרכזי שהזכרנו לעיל, קיימים מספר גורמים נוספים שיכולים להוביל לירידה ברמת ההמוגלובין בדמם של ילדים. מפאת קוצר היריעה לא נזכיר את כל הגורמים באשר הם ונתמקד במספר מצומצם של גורמים בלבד להלן:

מה הם התסמינים של אנמיה?

אנמיה יכולה להופיע במגוון רחב של צורות ובמגוון רחב ביותר של דרגות חומרה. כך למשל במקרים מסוימים היא לא תבוא לידי ביטוי באופן קליני כלל אך במקרים אחרים היא תגרום לבעיות חמורות שחלקן בלתי הפיכות.

האנמיה יכולה להתבטא בחולשה כרונית, עייפות מוגברת, חיוורון, רגישות מוגברת לקור, נטייה לעילפון ועוד. כל התסמינים הנ"ל יכולים לפגוע בילדים בדיוק כפי שהם יכולים לפגוע במבוגרים. עם זאת, בקרב ילדים תיתכנה גם בעיות התפתחותיות ולכן בילדים האנמיה עלולה לפגוע באופן חמור ונרחב יותר מאשר במבוגרים.

כיצד מאבחנים אנמיה?

אבחון של אנמיה מתבצע באמצעות בדיקת דם שבה נמדדת רמת ההמוגלובין, אך החלק החשוב ביותר באבחון הוא להתחקות אחר הגורם לאנמיה או המקור שלה.

לצורך כך יש לבצע בדיקות דם נרחבות לצורך התחקות אחר החסר הספציפי ממנו סובל הילד, בדיקת משטח דם וכן בדיקות נוספות בהתאם לצורך כמו למשל ביופסיה של מח העצם, בדיקות הדמיה שונות לאיתור של דימום פנימי ועוד.

כיצד מטפלים באנמיה בילדים?

הטיפול באנמיה בילדים משתנה בהתאם למקור לאנמיה. במידה ומדובר על אנמיה שמקורה בחסר תזונתי כלשהו, ניתן יהיה לטפל במחלה על ידי מתן תוסף בהתאם לצורך, במידה ומדובר על מחלת הלוקמיה, ייתכן שיהיה צורך להתחיל בטיפול אונקולוגי, במידה ומדובר על מחלה גנטית ייתכן כי יהיה צורך לתת למטופל עירוי דם באופן קבוע ועוד.